Informatie bij de nieuwe reisbrochure 2026.
Die binnenkort wordt uitgebracht.
Gaat u weer met ons op pad?
De nieuwe reisbrochure 2026 biedt een zo volledig mogelijk overzicht van de voor 2026 geplande dagtochten en reizen. Naar verwachting sluiten deze aan op waar belangstellende HEVO-leden naar op zoek zijn. Het brede aanbod maakt duidelijk dat er voor ieder wat wils is. Natuurlijk zullen er in de loop van tijd wijzigingen of aanvullingen in de programmering plaatsvinden. De Reiscommissie blijft steeds weer nieuwe initiatieven ontwikkelen of heeft nog plannen voor 2026. Soms op verzoek van leden, soms op initiatief van de commissieleden zelf. Lees daarom vooral iedere week de wekelijkse digitale HEVO-nieuwsbrief, bezoek met regelmaat onze website en lees onze info in het HEVO-Magazine. Zo wordt nog een dagtocht (met voorafgaand een lezing) met thema Joods Amsterdam voorbereid. Hetzelfde geldt voor een dagtocht met lezing met als thema De rechtstaat. Daarvoor gaan we naar Den Haag. Ook de fietsvakantie in augustus wordt nog verder ingevuld. Voor de kerstdagen wordt gedacht aan een riviercruise. Voor het najaar staat een musical, balletvoorstelling of concert op de planning.
Verantwoordelijkheden
HEVO is zelf geen reisorganisatie. De Reiscommissie stelt reisdoelen op die interessant (kunnen) zijn voor haar leden en op basis daarvan stellen verschillende reisorganisaties waarmee HEVO een relatie heeft, offertes op. Vaak wordt dit laatste op een interactieve manier uitgevoerd. Uiteindelijk maakt de Reiscommissie een definitieve keuze en biedt dit aan de HEVO-leden aan. Maar de verantwoordelijkheid voor de inhoud en uitvoering van de reis, zowel de eendaagse dagtochten als de meerdaagse reizen in binnen- en buitenland, blijft bij de gekozen reisorganisatie. Wel begeleiden en ondersteunen leden van de Reiscommissie de HEVO-reisgenoten tijdens de dagtocht/reis. Hiermee geven we invulling aan de HEVO-doelstelling "voor leden door leden".
Onze dagtochten en reizen zijn vaak wat duurder dan aanbiedingen die u in de krant tegenkomt. Dit komt omdat bij de (een en meerdaagse reizen) vaak een lunch en/of diner wordt aangeboden. Ook de begeleiding vanuit de Reiscommissie brengt soms onkosten met zich mee.
Voor HEVO
De dagtochten en meerdaagse reizen zijn in principe bedoeld voor HEVO-leden. Daarom vragen we bij uw aanmelding het lidmaatschapsnummer van HEVO op te geven. Zijn niet-HEVO-leden uitgesloten? Neen maar bij dagtochten geldt voor hen een opslag van € 5,00 . Bij meerdaagse reizen geldt die niet maar gaan we er wel vanuit dat er een binding is met een HEVO-lid. Wellicht is het aanbod van zo'n mooie reis een stimulans voor niet-HEVO-leden om zich aan te melden als HEVO-lid.
Hoe loopt de aanmelding en betaling?
Bij dagtochten, musicals, theater, musea etc. loopt de aanmelding en betaling via ons, de reiscommissie. Bij meerdaagse reizen gaat u een contract aan met de reisorganisatie die u een factuur stuurt. Betaling gaat dus buiten ons om. Wel peilen we van tevoren de interesse (vooraanmelding) en geven die door aan de reisorganisator. Die benadert vervolgens de deelnemers. De Reiscommissie houdt een intermediaire rol.
Bij uw aanmelding voor een dagtocht geeft u door voor welke dagtocht u zich aanmeldt, uw mobiele telefoonnummer en het nummer van uw lidmaatschap. Na uw aanmelding ontvangt u een mail waarin uw aanmelding wordt bevestigd. Als u zich meldt gaan we er ook van uit dat u gaat deelnemen. U wordt geplaatst op de lijst van deelnemers. Zorg dus dat u de datum in uw agenda zet. Zodra besloten is dat de dagtocht doorgaat krijgt u een mail met nadere informatie en het verzoek om binnen 5 dagen de reiskosten over te maken op NL12RABO 0184 555531 t.n.v. Reiscommissie HEVO. Vermeld bij betaling de bij het betrokken item genoemde onderwerp. Pas na ontvangst van de betaling is uw deelname definitief. Gaat de dagtocht door en blijkt dat na de uiterste aanmelddatum er toch nog plaatsen in de bus zijn, dan wordt de mogelijkheid om aan te melden verlengd. Die leest u dan op de website en in de nieuwsbrief.
Let op: Voor dagtochten waarvoor de reisorganisator tickets moet inkopen (musicals, opera, concerten) geldt dat u meteen na aanmelding een verzoek krijgt om te betalen.
Bij meerdaagse reizen krijgt u de factuur van de reisorganisator. Ook bij de vooraanmelding voor meerdaagse reizen vragen we uw lidmaatschapsnummer van HEVO te vermelden.
De dagtocht gaat niet door of u kunt na aanmelding helaas niet mee. Wat dan?
Wanneer een dagtocht (bijv. vanwege onvoldoende deelnemers) niet kan doorgaan krijgt u de volledige reissom teruggestort.
Gaat de dagtocht wel door maar bent u na de bevestiging van uw deelname niet in de gelegenheid om deel te nemen, dan geldt voor de dagtochten het volgende: u meldt op tijd af, d.w.z. tot drie dagen voor vertrekdatum, dan wordt de reissom minus Є 10,- teruggestort. Bij afmelding in de drie dagen voor vertrekdatum van de dagtocht, vindt géén restitutie van de reissom plaats. De reisorganisatie heeft dan afspraken gemaakt met onder meer het restaurant en houdt HEVO aan de opgegeven deelnemers. Bijvoorbeeld: dagtocht op donderdag, afmelden tot maandag daaraan voorafgaand: de reissom wordt teruggestort minus € 10,-.
Hebt u zich ingeschreven voor een bezoek met busvervoer aan een musical of theater dan kunnen wij helaas bij afmelding na de datum waarvoor u zich moest inschrijven, de reissom niet terugbetalen. De touroperator heeft dan immers al de tickets moeten inkopen. We kunnen wel met u kijken of er iemand is die de reis van u wil overnemen.
Voor meerdaagse (binnen- en buitenland) reizen raden we u dringend aan een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten. Dit blijft uw eigen verantwoordelijkheid.
Begeleiding vanuit HEVO
Bij elke reis (eendaags of meerdaags) is tenminste een lid van de reiscommissie aanwezig. Zij of hij is de contactpersoon tussen ons gezelschap en de reisorganisatie/chauffeur/gids.
Beperkte mobiliteit of voorzieningen
We willen dat iedereen mee kan met onze reizen. Maar we beseffen dat bij sommigen van ons de mobiliteit beperkt is. Om er zeker van te zijn dat u optimaal kunt genieten van de dagtocht of meerdaagse reis hebben we die aangeduid met een aantal voetjes. Eén voetje betekent dat het goed te doen is, ook voor deelnemers met rollator. Twee voetjes vraagt meer van de mobiliteit van de deelnemer. Er moet meer gelopen worden (zo'n 30 minuten aaneengesloten), soms over moeilijk begaanbare wegen of op trappen. Bij het hotel wordt u geacht zelf uw bagage naar binnen te kunnen dragen. Als dat kan dan is een stok of rollator geen probleem Ook kunnen de hotels minder toegankelijk zijn; zo is er niet altijd een inloopdouche aanwezig. Bij drie voetjes wordt van de deelnemer verwacht dat hij nog goed mobiel is en (geestelijk) vitaal: dus langere loopafstanden (bijv. langere stadswandeling) over niet altijd effen terrein af kunnen leggen, in hotel zelf bagage kunnen dragen (ook trap op omdat niet alle hotels een lift hebben) en geen problemen hebben met vaak de bus in- en bus uitstappen. Kijk dus goed naar de aanduiding of vraag na bij het bij de reis genoemde aanspreekpunt van de reiscommissie.
Mocht u verzorging nodig hebben tijdens de reis of iemand die u helpt bij bijv. beginnende dementie of fysieke beperkingen dan dient u zelf voor een begeleider als reisdeelnemer te zorgen.
Opstapplaatsen
We stappen altijd op in Rosmalen op het Gildeplein omdat daar plaats is om met de bus een kwartier te staan. Er worden geen plaatsen in de bus gereserveerd, behalve voor de begeleider(s) en eventuele gids.
Participatiefonds
HEVO heeft een Participatiefonds voor leden die vanwege hun financiële situatie geen lid kunnen zijn van een club en/of deel te nemen aan een dagreis of andere activiteit. Zij kunnen (anoniem) een beroep op het fonds doen bij een onafhankelijke commissie, genoemd participatiecommissie. Aanmeldingsformulieren vindt u op de HEVO-website en ook in het brochurerek bij de ingang van de Ontmoeting.
Museumjaarkaarten en VIP-Vriendenloterijpas
De entreeprijs van musea is niet inbegrepen in de reissom. Bij binnenkomst van het museum gaat u zelf naar de kassa om een ticket te kopen. Zorg dus dat u contant geld of pinpas bij u hebt. Bij veel musea is een museumkaart of VIP-Vriendenloterijpas van toepassing (korting of gratis). Neem de kaart op de dag van uw bezoek dus mee. Anders maakt u onnodig extra kosten en dat is natuurlijk jammer.
Het reisprogramma.
Op deze website vind t u binnenkort de uitgebreide informatie over alle dagtochten en de meerdaagse reizen. Ook in de nieuwsbrief zal wekelijks aandacht worden besteed aan ons reisprogramma 2026.








